Utazás a nagyvilágban: Hollandia – Amszterdam

Amszterdamba szinte véletlenül jutottam el, igazából ismerősöket látogattunk meg a holland-belga határnál, és egyik nap úgy döntöttünk, hogy ha már ott vagyunk a közelben, akkor körül nézünk a holland fővárosban. Az út kocsival kevesebb, mint másfél óra volt, korai indulást terveztünk, az utazás előtt a kint elég népszerű BlaBlaCar-on felvettük a kapcsolatot egy sofőrrel és a megegyezett áron elvitt minket Amszterdam egyik metróállomásáig.

Az egy hosszú nap szinte elég volt a fontosabb turista látványosságok megtekintésére, sőt még egy múzeum látogatás is belefért, de sajnos a csatornákon való hajókázást ki kellett hagynunk. Bár az amszterdami hétköznapi élettel nem kerültünk közeli kapcsolatba, és helyiekkel sem keveredtünk nagyon, azért az életérzésből sikerült valamit magunkba szívni.
Így, hogy az autót választottuk – bár kora hajnalban – csodálatos vidékeken utaztunk keresztül, lehetőségünk volt igazi kis holland falucskákat látni, csatornákat, hidacskákat.

Hollandiába nagyon olcsó repülővel eljutni, Eindhovenbe egy út 5000 Ft alatt van, de Amszterdamba is ki lehet fogni 10-15000 Ft körüli jegyeket.
Szállást Amszterdamban mi nem kerestünk, de a booking.com-on 3*-os szállodát már 20000 Ft/éj-től lehet foglalni.

Amszterdamban a tömegközlekedést egy nem éppen átfogó földalatti illetve -feletti metróhálózat jellemzi (de ne csodálkozzunk, hiszen Amszterdam szinte csatornákból áll – az emberek inkább biciklivel közlekednek), de kiegészítve villamossal és busszal biztosan elérjük a célállomást. A helyi útvonaltervezőt használva könnyen eligazodhatunk a fővárosban. A bérleten kívül a turisták több lehetőség közül választhatnak, vehetnek egy órás, illetve napijegyet, de az I amsterdam city card a főbb nevezetességekbe is ingyen belépést biztosít a korlátlan utazáson felül.
Ezen az oldalon sok segítséget kaphatunk nem csak a tömegközlekedéssel kapcsolatban, hanem tippeket ad az utazásunk körültekintő megtervezéséhez is.

Amsterdam top tourist attractions maps
Forrás

A népszerű amszterdami látványosságokon felül (Királyi Palota, Van Gogh múzeum, Anna Frank háza, Heineken- sörfőzde, Központi pályaudvar, Nemzeti Operaház, Dam- tér) volt néhány számomra kihagyhatatlan célpont is, ahol egy kicsit többet időztünk a többinél.

Hiszen mi jut eszébe az embernek elsőnek Amszterdamról? A fű, a szex és a csatornák, nem?

Coffeeshop

Hollandiában részben legális a marihuána és a hasis, de néhány szabályt itt is be kell tartaniuk azoknak, akik ki szeretnék próbálni a könnyűdrogokat. Aki szeretne felkeresni egy Coffeeshop-ot, érdemes előre kinézni a neten, vagy figyelmesen sétálni, hiszen nem lehet semmi vendégcsalogatót, vagy figyelemkeltő feliratokkal csábítani a vevőt az üzletbe. A fogyasztás szinte mindenhol kötelező (kávé, tea, ásványvíz), alkoholt általában nem árulnak és sima dohányt itt sem lehet a helyen belül szívni. A cannabist többféleképpen lehet megvásárolni, árulják zacskóban, készen feltekerve, de a “space cake”-ként is fogyasztható.
Ebben a cikkben egy kicsit őrült, de nagyon jó összefoglaló készült az amszterdami coffeeshopokról, ha neadjisten! valaki arra vetemedne, hogy betévedjen egybe egy városnézés alkalmával.

A vörös-lámpás negyed

Jártam már Tokióban is “hivatalos” vörös-lápmás negyedben, ott is elcsodálkoztam, hogy milyen végletekbe tud jutni az emberi szexualitás. Az ottani beteges részekhez viszonyítva (és ennek is csak az a része, amit láttatni engednek) a holland prostitúció sehol sem járt – az ablakokban álló, táncoló nők (férfiak) szinte visszafogottnak számítottak. Ha az Oudezijds Achterburgwal utcán sétálunk, diszkrétebb néha függönnyel eltakart piros fényben világító ablakokat láthatunk. Ebben az utában található a Casa Rosso is, ami egy szex-színház, többféle “produkció” van, aki kíváncsi egy előadás 50 euró körül mozog. A kisebb mellékutcákban a házak tematikusan vannak, külön feketék, ázsiaiak, külön öregek és külön piros-kék színnel világító ablakok – a félre értés elkerülése végett – a női fehérneműbe öltözött férfiaknak.

Csatornák

Egy idő után hagytuk magunkat eltévedni, amikor már a 10. ugyanolyan hídon mentünk át és csak élveztük a szűk kis utcákat, a hangulatot és a tavasz első napsugarait. Hiszen Amszterdamot nem véletlenül nevezik “Észak-Velencéjének”, a városban jól kiépített vízi útvonal és csatornarendszer található. Fontos tudni, hogy a jelenlegi városkép nem természetes módon jött létre, a csatornarendszert mesterségesen a 17.-században kezdték el tervezni a talaj rossz adottságai miatti alternatív megoldásként. Nem véletlenül könnyű eltévedni, hiszen néhány kivételt képző utca részen (pl. Herengracht) kívül, az épületeket mind egységes arculatban tervezték.

Amstel-parti lakóhajók

Amszterdamban már a 17.században éltek lakóházakban, jelenleg pedig egyre népszerűbb opciónak bizonyul a szárazföldi lakás alternatívájaként. A szélesebb csatornák partjai mentén sokszínű hajók sorakoznak, az egészen megkopottól a napjainkban tervezettig. Többen mobil híddal kötik össze a parttal, de van olyan is, aminek saját kis kertje van kialakítva a hajó és a parti rész között.
Népszerűségének köszönhetően múzeumot is létrehoztak, sőt a bookingon megtapasztalhatjuk saját magunk is, milyen a folyón egy luxus lakóhajóban éjszakázni. Csodálatos élmény lehet!

Természetesen ajándékba holland fapapucsot és apró szélmalmokat hoztunk, ami bár giccses és elcsépelt ajándéknak tűnik, elég rápillantani és kedvesen emlékeztet minket az átélt élményekre. 🙂